zondag 30 oktober 2016

Hongarije

Aslan Muziekcentrum uit Amsterdam is in de herfstvakantie naar Hongarije geweest. Naar het Kodály Institute of the Liszt Academy in Kecskemét. De eerste dag bezochten we een basisschool, een gymnasium en een muziekschool in het plaatsje Cegléd. De tweede dag kregen we les op het Kodály Institute en de derde dag bezochten we een Kodály school en het instrumentenmuseum in Kecskemét. Anders dan vorig jaar in Marokko gaven we niet veel zelf les. Wel werden we ondergedompeld in de Kodály filosofie en zagen we wat er bereikt kan worden met een gedegen muziekopleiding. Een koor van pubermeiden dat ons met het inzingen alleen al kippenvel bezorgde en naar adem deed happen. En opnieuw werden we ons bewust van ons eigen cultureel erfgoed op zanggebied en dat we daar in Nederland echt véél te weinig aandacht voor hebben. Zo gezegd zo gedaan en in de gangen van het Kodály Institute hebben we een eerste opzet van een Nederlandse canon gemaakt. Het is interessant om te volgen wat we (de muziekdocenten die mee waren) meenemen van Kodály in onze eigen lespraktijk, maar ik weet zeker dat het ons allemaal weer gescherpt heeft in visie en motivatie. Het heeft mij in ieder geval enorm veel respect bijgebracht voor een cultuur waar ik niets van wist, en het was ook gewoon (weer) waanzinnig gezellig!

De tekeningen heb ik dit jaar veel 'op locatie' gemaakt. Voor sommige heb ik foto's of filmmateriaal gebruikt. Mocht iemand zichzelf herkennen en niet tevreden zijn met de gelijkenis; I am só sorry! Maar zoals ook voor muziek (en meisjeskoren) geldt: de charme zit vaak in de imperfectie. ;-)










1 opmerking: