donderdag 1 september 2016

Big heads, cars and a bear.

Even een update over mijn tekencursus 'Stretching' van Sketchbookskool..
Na de eerste week 'collages' (zie mijn vorige blog) volgden de lessen van Lapin. Hij liet ons o.a. Big Heads tekenen, portretten waarbij het lijf buitenproportioneel klein wordt gehouden. Snel tekenen, omdat het model anders verveeld raakt en gelijk met pen.... doodeng! Maar enorm leuk om te doen.



Week 3 was voor France Belleville van Stone . Zij is de koningin 'cross hatching', arceren. Huiswerk was iets tekenen met wielen, en natuurlijk flink cross hatchen. Toevallig was ik net in Denemarken waar ik een prachtige boot op heel kleine wieltjes zag. Dat betekende een gedwongen verblijf van meer dan een uur op een terrasje in de haven van Lundeborg. Niet verkeerd! En uiteraard zag ik op weg naar huis ook nog een heleboel 'wheels'. 



France heeft me ook aan het digitaal tekenen gezet, over 'stretchen' gesproken. In de app Paper53 teken ik nu op momenten dat ik geen zin heb om mijn schetsboek voor de dag te halen. Met een speciale pen kun je preciezer tekenen, maar de auto (naar een speelgoedauto) tekende ik met mijn vinger.


En dan zijn we nu in week 4 beland met Fabio Consoli. Hij liet ons doortekenen op kindertekeningen. Voor deze opdracht werd ik geholpen door mijn buurjongetje en ik ga dit in de toekomst zeker nog eens doen. Van wat gekleurde vlekken (dank Casper!) maakte ik deze twee tekeningen. 'Grabbing Casper for a drawing session' en 'Just birds'. 


Ook liet Fabio ons voorwerpen of situaties onderzoeken (lees: natekenen) en daarna uit het hoofd nog eens, met wat toevoegingen, veranderingen, met de rechterhand én met de linkerhand tekenen en... hij nodigde ons uit om eens te schilderen met koffie, of thee, of.... Hiervoor ging ik het dorp in om de molen te bekijken. Bij thuiskomst bleek het nog niet zo makkelijk om uit het hoofd te reproduceren wat ik net gezien (en getekend) had. Verhoudingen, details... ik maakte fouten en moest keuzes maken. Vergissingen accepteren en er wat van maken. Een erg leuke opdracht. 



Omdat dit een fijne opdracht is om tot wat meer 'fantasie' te komen nog eens: de stoelen van de trein van 15.50 uur Leeuwarden-Groningen, getekend in Paper53 als uitgangspunt. De beer heb ik toegevoegd, zoals ik me voelde na mijn eerste werkdagen: moe en dik (mijn buik dan), dromend van een vakantie aan zee. Voor een prachtig lied over 'bears' van Lyle Lovett klik hier. En ik heb geschilderd met koffie dus. :-)









2 opmerkingen: