zaterdag 13 augustus 2016

Collages

Vorige week ben ik begonnen met een online cursus bij Sketchbook Skool. Omdat ik toch vooral thuis ben na de operatie van 26 juli. Een soort van alternatieve vakantie, zeg maar. Ik heb gekozen voor de cursus 'stretching'. Ik word gestretcht door zes verschillende kunstenaars van over de hele wereld. Ik ga nieuwe technieken uitproberen en vooral veel buiten de comfortzone vertoeven. Docent in de eerste week is Jonathan Twingley (google hem vooral!). Een van de opdrachten is om iedere dag te tekenen, over een droom die je had, iets wat je op tafel ziet staan, je slapende hond, etc. Na een tijdje knip je de tekeningen uit en stel je een collage samen waarin je vervolgens doorwerkt. Dat leverde mij de collage 'don't think, just draw' op.


Ik vond het zo leuk om langer dan één dag aan iets te werken dat toen onze kat een muis ving en huisgenoten J & J vervolgens samen de muis de meterkast in joegen en hem via de broekspijp van J en de schoen van J naar buiten werkten, ik meteen dacht: 'ja, weer een collage!'


Het is nu allang week 2 en ik moet portretten tekenen (kilometers buiten mijn comfortzone!) van mijn nieuwe docent en 'mobile illustrator' Lapin, maar nog trekt de Collage. Een gesprek met huisgenoot en momenteel tevens mantelzorger J over teveel hooi op een vork (op mijn hoofd?) en vooruit... een paar portretten... leverde 'Hay' op, mijn derde van hopelijk nog veel meer collages. Wat heerlijk om zo te werken!


2 opmerkingen:

  1. Dat 'just draw'is geen probleem zo te zien. Het 'don't think' is vast een stuk lastiger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! Niet te doen... dat 'niet denken'. Maar een beetje intuïtief aanklooien is best te doen. En dan wordt het een soort spannende ontdekkingstocht waarbij je niet van tevoren weet waar je uitkomt... leuk hoor! Ik geloof dat dat zo'n beetje de kern van de les was.

      Verwijderen