woensdag 4 mei 2016

Home is...

... where the Wifi is. Natuurlijk! En het is heerlijk om contact met vrienden en familie te houden terwijl ik nergens heen hoef. Maar voor mij is 'thuis' ook 'tuin'. Zeker nu het eindelijk mooi tuinweer is. Niets is fijner dan op mijn knieën bij de vijver te zitten en te genieten van de salamanders. De gevlekte mannetjes die met veel staartgewapper indruk proberen te maken op de vrouwtjes in het diepere deel, terwijl andere vrouwtjes met hun achterpootjes eitjes inpakken met blaadjes van de waterviolier. Maar ze zijn niet altijd heel zichtbaar. 

En zo ontdekte ik vanmorgen ineens een mier. Een eenzame padvindermier, in zijn uppie struinend over de waterviolier, steeds verder de vijver op. En even later in een grasspriet, midden in de vijver. Hij kon er niet meer af (of wilde er niet af) en wat kon hij anders dan omhoog en omlaag langs de grasspriet klimmen? Zeker zo'n 7 keer liep de mier op en neer. Tot ineens de grasspriet knakte en de mier terecht kwam op een plukje iets droger groen en toen kon hij via via de kant van de vijver bereiken. Wat bezielde deze mier? En wat bezielde mij om zo op te gaan in dit avontuur? Vroeg mijn dochter zich af toen ze wat later mijn tekening bekeek. 

Op Instagram kwam ik de volgende uitspraak tegen: 'The ordinary is extraordinary.' Om dit te ontdekken hoef je alleen maar even te gaan zitten tekenen, volgens de illustrator die de quote plaatste. Maar het begint eerder! Voordat ik besluit of iets 'tekenwaardig' is heb ik al gekeken... en zo zag ik vanmorgen een (doodgewone) mier. Die, doordat ik bleef kijken, transformeerde in een buitengewoon bijzonder dier.

De tekening van de bamboespruiten die ik later vandaag maakte past ook bij dit thema. In onze ijver de bamboe uit de tuin te krijgen plukken we de jonge spruiten en toen ik ze zo bij elkaar zag liggen, zag ik ineens dat ze zó mooi zijn! En dus absoluut tekenwaardig! 

Dus sorry familie en vrienden als ik niet zo online ben deze mooie dagen... ik ben druk aan het genieten van mijn huis en tuin en alle buitengewone avonturen die ik daar beleef! Door gewoon te kijken... 


2 opmerkingen: