woensdag 16 januari 2013

Nevel

"One of the things the web teaches us is that everything is connected (hyperlinks) and we all should work together (standards). Too often school teaches us that everything is separate (many different 'subjects') and that we should all work alone." Aaron Swartz

Dit citaat triggerde me. Ik las het op een facebookpagina van een vriend en had niet onmiddellijk in de gaten dat het van de 26-jarige internetactivist was die vrijdag 11 januari zelfmoord pleegde. Zijn strijd voor openheid leverde hem civiele procedures op, inclusief beschuldigingen, arrestaties, boetes en dreiging van gevangenisstraf. 

Niet iedereen houdt van openheid en soms zijn mistige nevelen misschien ook wel te verkiezen boven de niets onthullende openheid. Lance Armstrong weet er alles van. En ik ook. Soms legt openheid zoveel kwetsbaarheid bloot dat het risico op beschadiging groot is. Vandaar dat ik in dit blog met flink wat omtrekkende bewegingen op mijn doel af ga.

Deze week werd ik via Twitter deelgenoot gemaakt van een inkijkje in een klassenpraktijk. Voor de getoonde openheid van juf en school niets dan lof. Grote bewondering. Maar wat zag ik? En wat las ik in het citaat van Aaron? Hij stelt, en ik ben het roerend met hem eens, dat te vaak scholen in hun aanbod zaken scheiden en ieder kind voor zich, zich de stof maar eigen dient te maken. Losgeweekt van de context en het echte leven zelf. Exact dat zag je gebeuren in het filmfragment. Het lesgeven teruggebracht naar een manipulerende wijze van cognitieve gedragstherapie. Een manier van omgaan met elkaar die in niets lijkt op de natuurlijke wijze waarop ouders met hun kinderen communiceren en kinderen onderling problemen bespreken en leren van en met elkaar. Gelukkig heb ik ook andere filmpjes gezien, bijvoorbeeld 'in de klas van Ellen' van Ellen Emonds, leraar van het jaar 2012. En gelukkig is er in het onderwijsveld ook steeds meer vraag naar leergebiedoverstijgend leren, metacognitie, en mag ik met mijn werk een bijdrage leveren om leerkrachten te helpen met de implementatie daarvan.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen