woensdag 26 december 2012

Serious Issue

Op eerste kerstdag ging ik met een vriendin een hele dag in bad liggen. We hadden het allebei verdiend. Zij omdat ze na een stom ongelukje al maanden met een pijnlijk been sukkelt, waaraan ze steeds geopereerd moet worden en ik omdat ach... nou ja. Gewoon. We hebben in het verleden vaker samen kerst gevierd en dat kunnen we erg goed. We hebben een hekel aan kersttradities en bij gebrek aan eigen partners hebben we ook een aversie ontwikkeld tegen kleffe kerst-stellen. Sinds gisteren hebben we er weer een categorie bij: vriendinnen-stellen. En dan niet van die leuke, zoals wij zelf, maar waarvan er minstens één ongelofelijk zit te zeuren. Want in het terminaal bad (een woordgrapje waar we zelf erg hard om moeten lachen), dreven twee jongedames rond waarvan de één op luide toon beklag deed over de man waarvoor zij toch écht wel het prinsesje was. Je moet er een intonatie bij bedenken die aan het eind van elke zin sterk naar beneden afbuigt en een beetje Gronings klinkt, maar niet heel erg. Mijn vriendin ergerde zich groen en geel; ik lag in een deuk en baalde dat ik mijn opnameapparaatje niet bij me had.

Het ging ongeveer zo: 'Weet je wat het is? Hij heeft gewoon een héél serious issue met zichzelf.'
Ik dacht na over haar woordkeus; had het iets te maken met de Serious Request actie van 3FM? Dat je dan ineens andere zaken in het leven ook 'serious' noemt? Ze sprak het ook nog eens met heel veel nadruk uit.

Ze ging verder: 'Ja, aan de ene kant vind ik het ook wel jammer, maar aan de andere kant is het zó'n sukkel.' Vervolgens prees ze hem de hemel in: 'Hij doet álles voor me, wat ik ook van hem vraag. Ik ben écht zijn prinsesje.' Maar ze geloofde duidelijk niet aan zijn oprechtheid: 'Ik zweer het je, het is géén zuivere koffie!' Helaas was haar vriendin niet zo goed te verstaan, als ze al wat zei. Maar kennelijk werd de man van overspel verdacht, want toen haar vriendin doorvroeg: 'Ik weet het gewoon niet hoor, nee, ik heb geen sporen van andere vrouwen kunnen vinden, ja, ik heb overal gezocht, maar ja, hij is ook zóóó netjes.'  En dan: 'Ik had het kunnen weten, ik trek dit soort mannen aan. Het is altijd hetzelfde; ik heb altijd dubieuze types.' Ze gaf hem nog één kans. Het werd niet helemaal duidelijk wat hij zou moeten doen om haar liefde voorgoed voor zich te winnen, maar áls de man in kwestie dit stukje leest: ik zou hem adviseren er niet aan te beginnen! Ga vooral door met je overspel en laat deze griet barsten! Ze verdient jou niet, écht niet.

Mijn vriendin en ik waren inmiddels ruim over de medisch verantwoorde dobbertijd heen en vertrokken. De hele dag hebben we mensen om ons heen gehad: dikke en dunne, mooie en lelijke, jonge en oude, maar deze twee zullen we ons altijd herinneren. Het was kerst en in het bronnenbad werden plannen gesmeed om een relatie te beëindigen. Wij daarentegen moeten bekennen dat we met een kersttraditie willen beginnen. Het heeft iets met algen, massage, zout water, sauna, bitterballen, patat en een gehaktbal te maken. Serious Kerst!

1 opmerking:

  1. Het lijkt me een heerlijke kersttraditie. Met wel ieder jaar een mooi smeuïg verhaal als toetje erbij

    BeantwoordenVerwijderen