vrijdag 14 december 2012

Religiestress

Als er teveel mannen rond de tafel bij P & W zitten, wil ik liever niet kijken, maar kort geleden bleef ik hangen omdat mijn held Adriaan van Dis er zat. Frits en Katja zaten er ook. En Gert-Jan Segers. Hij wilde praten over 'religiestress'. Of dat met of zonder streepje moet weet ik niet. En ik zoek het ook niet op.

Toen de tafelheren en -dame bezig gingen met wat flauwe quizvragen moest ik terugdenken aan een vakantie in Vaals. Daar bij de supermarkt had ik mijn eerste Boerka-experience. En voelde ik me best opgelaten; ja, zelfs gestrest! Met hoofddoeken heb ik geen enkel probleem, maar zo'n tent... ik keek daar in Vaals mijn ogen uit en probeerde woorden te vinden voor wat ik ervan vond. Maar ik voelde slechts... ongemak. Het begrijpen en me er een mening over vormen lukte niet.

Een tijdje geleden deed een klasgenootje van mijn dochter een interessant experiment. Ze wilde onderzoeken of ze moslim kon worden. Ze verdiepte zich in de godsdienst en merkte dat met name de bewuste levenshouding en bijbehorende rituelen en gedragsregels haar erg aansprak. Het dragen van een hoofddoek was voor haar geen belemmering. Het enige nadeel was dat er wel een God aanbeden moest worden en dat vond ze jammer. Ik moest aan mezelf denken tijdens haar presentatie. Bewust leven; ja graag, maar liever zonder een God.

Van Limburg naar Groningen, het platteland. In veel dorpen sluiten de scholen. Een heel enkele school door wanbestuur, maar de meeste scholen krimpen gewoon alsof ze te heet gewassen worden. Dat gaat heel rap momenteel. In veel dorpen ontstaan er 'samenwerkingsscholen'. Dat is christelijk én openbaar onderwijs onder één dak. Soms nog gescheiden door muren en met aparte ingangen, maar soms echt gefuseerd met personeel dat vanuit de ene werkgever wordt gedetacheerd bij de andere. In de krant (Dagblad van het Noorden) stond vorige week dat er in zo'n proces heel wat vooroordelen over en weer beslecht moeten worden, voordat er lekker samengewerkt kan worden. Omdat er dus aan beide kanten sprake is van... Religiestress!

Al tijden ben ik tamelijk overtuigd van mening dat we het onderwijs seculier moeten maken, net als in Frankrijk. Want werkelijk, mijn broek zakt af als ik hoor dat er in de docentenkamer van de openbaren doodleuk wordt geweigerd om met de gelovigen samen een kopje koffie te drinken in de nieuwe brede school. Dan denk ik: mijn God! Doe mij alsjeblieft gauw een hoofddoek. Nee, een boerka! Wees gegroet Maria. Heb genade...

2 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven Heleen,

    Er hoeft echt geen geloof aan ten grondslag te liggen om toch een goed mens te zijn volgens mij!

    BeantwoordenVerwijderen