zondag 2 december 2012

Buiten de lijntjes

Jaren geleden was er een prachtige overzichtstentoonstelling van Jan Steen (1938), in museum de Buitenplaats in Eelde. Ik ging ernaar toe met mijn kleuters. We bekeken de fantastische beelden van mensen op lange stelten, met vleugels en wielen en waren vol verwondering. Eén van de kinderen stond voor een tekening en wees: 'deze is niet zo mooi'. Op mijn vraag waarom niet antwoordde hij: 'kijk dan, hij heeft helemaal niet binnen de lijntjes gekleurd'. Het klopte.

De opmerking raakte me diep. Wat is er mis gegaan als een kind van amper 4 jaar oud overtuigd is van het feit dat tekeningen alleen maar 'mooi' zijn wanneer er netjes binnen de lijntjes gekleurd is?

Hieraan moest ik denken toen ik van de week luisterde naar Claire Boonstra. Zij vertelde in een radio-uitzending van Casa Luna over een Cito-toetsvraag: welke kleur hoort bij het woord 'iglo'. Rood of blauw?  De gedachtegang die je moet volgen is: iglo - sneeuw - koud - blauw. De redenatie: iglo - buiten koud - binnen warm - rood is niet juist, volgens Cito. Blauw is goed, rood is fout.

In mijn klas zat ooit een super creatief jongetje. Hij associeerde dat het een lieve lust was. Verzon de meest fantastische verhalen waarbij zijn klasgenoten halverwege afhaakten omdat de rode draad zo lang en kronkelig was. Met Cito-toetsen ging hij steevast de boot in. 'Ja maar', zei hij dan. De lieverd. Hij had altijd gelijk, deze unieke buiten-de-lijn-denker.

Naar aanleiding van het bezoek aan de tentoonstelling maakten we op school beelden van hout, metaal, was en papier-maché. We stuurden foto's van onze kunstwerken naar Jan Steen. En kregen post terug, wat waren we trots! We kleurden nog lang (nou ja, een paar jaar) en gelukkig buiten de lijntjes.




2 opmerkingen:

  1. Rob van der Vlugt2 december 2012 om 07:29

    Ik vond binnen de lijntjes ook altijd mooi. Vind ik nog trouwens, waar zijn die lijntjes anders voor. Hergé (Kuifje) bleef ook altijd keurig binnen de lijntjes, net als Marten Toonder, Walt Disney en Uderzo.
    Nu vraag ik me na je bericht natuurlijk wel vertwijfeld af: ben ik wel normaal ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Rob,
    Ik vind jou bijzonder normaal, tenminste... naar mijn norm dan hè?!

    BeantwoordenVerwijderen