donderdag 22 november 2012

Dans

Toen ik vier jaar oud was ging ik 'op ballet'. Met een boel andere kleutermeisjes in een gymzaaltje, met zo'n roze pakje aan, mijn haren in twee vlechtjes; super schattig. Klassieke balletlessen volgden, met pianobegeleiding en examens van strenge mevrouwen van de Royal Academy of Dance uit Engeland. Later kwam er jazz en moderne dans bij en tijdens mijn studententijd Afrikaanse dans. Dat laatste was af en toe wel wat ongemakkelijk, want ons dans- en percussiegroepje was zo wit als wat. Nog weer later volgde ik salsalessen en nu ben ik waar ik zijn wil.

Bij meester Bertus. Ik bezocht mijn oud-collega in zijn klas. Nog een paar weken en dan gaat hij met pensioen. 'Ik ga een beetje dood', zei hij en ik kon het aan hem zien. De omgang met de kinderen zal hij missen en van elke minuut nu probeert hij te genieten. Maar het vooruitzicht van afscheid drukt zwaar. Er komt geen afscheidsfeest want 'dan moet ik toch maar huilen'. Meester Bertus en ik waren altijd op vrijdagmiddag bezig met klei, gips en verf. Hij in zijn klas, ik in de mijne en soms samen. Het was een toptijd. We hebben toen niet gedanst. Maar nu liet hij me een filmpje zien, met salsamuziek. Want dans, daar houdt meester Bertus heel erg van. Ook dat kon ik aan hem zien.

Afgelopen zaterdag was ik in Tilburg bij de presentatie van Dansspetters III, van Maria Speth. Zij heeft dansmateriaal ontwikkeld mét muziek waarmee je zo met kinderen aan de slag kunt. Nou ja zó... Ik heb ervaren tijdens de workshops die ik volgde dat ik, met al mijn danservaring, het contact met mijn lijf een beetje ben kwijtgeraakt. Dat was best confronterend. Ik denk dat het komt door al die hoofdbrekens en kopzorgen van de laatste tijd.

Mark Mieras was ook op het danssymposium en vertelde over wat dans met je doet. Hij is wetenschapsjournalist en heeft een passie voor hersenonderzoek. Met leuk ingekleurde scans maakte hij duidelijk dat op het moment dat je danst en luistert naar muziek er talloze nieuwe hersenverbindingen ontstaan die invloed hebben op een heleboel leerprocessen. Je hoort, luistert, herinnert, associeert, stelt voor, beweegt, kijkt, anticipeert, stelt bij, registreert, voelt, enzovoort. Dans is goed voor jong én oud. Uit onderzoek is gebleken dat je door te dansen de kans op bijvoorbeeld dementie verkleint. Op het moment dat je met kinderen danst op de manier zoals Maria het ons in haar workshop liet ervaren, komen daar ook nog zaken bij als: zelfbewustzijn, sociale vaardigheden, taalvorming en rekenvaardigheden. Als dans zó waardevol is voor de ontwikkeling, waarom wordt er dan niet veel meer aandacht aan besteed? In scholen, in docentopleidingen? Weer een gevalletje 'linkse hobby' zeker.

De winnaars van de Gelduitdaging 2012 in Amsterdam (weekvanhetgeld) dansten zich vorige week vrijdag tijdens de finale naar de overwinning, meester Bertus danst zich zijn pensioen in en ik heb me voorgenomen dansend mijn ontslag tegemoet te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen